BØRN OG SORG I VESTHIMMERLAND OG JAMMERBUGT KOMMUNER

Sorggruppe for børn og unge - Løgstør

En samtalegruppe for børn og unge mellem 12 og 17 år, der har en alvorlig syg forælder/søskende, eller der har mistet en forælder/søskende.

Gruppen mødes hver anden torsdag fra kl. 17.00 - 20.00 i Sognehuset, Blindebomsgade 19 i Løgstør

• Der er blomster og lys på bordet, og vi begynder med at spise sammen
  • Med udgangspunkt i de unges hverdagsliv, bearbejder vi sorgen, men vi taler også om alle mulige andre ting, der optager en teenager
  • En gang imellem tager vi på "udflugt"
  • Gruppen er åben, så nye medlemmer kan komme med
  • Det er gratis at deltage

Baggrund

At man som barn eller ung skal opleve at miste sin mor eller far er ubeskrivelig smertefuldt, men at man så tilmed oplever omgivelsernes manglende reaktion kan medføre ensomhed, at føle sig forkert, og på længere sigt kan det gå hårdt ud over selvværdet.
Erfaringerne fra Teenagegruppen er, at omgivelsernes manglende opmærksomhed omkring det svære tab over tid, er noget af det, der fylder allermest!

Formålet er

• at give de unge, der har mistet en nær pårørende, mulighed for at mødes med andre i samme situation
  • at de føler sig set, hørt og taget alvorligt
  • at have et forum, hvor der er "plads" til sorgen, hvor det er helt legalt at tale om, hvor svært det kan være
  • at de unge oplever, at de ikke er alene om at have de forskellige følelser - ja, til tider også "de forbudte følelser"
  • at det giver håb at se og høre de andre er kommet igennem, eller på vej til at komme igennem sorgen - at man godt kan blive glad igen
  • at de unge får hjælp til at leve med deres nye livsvilkår.

Hvem står bag?

Foreningen Børn & Sorg i Vesthimmerland. Sorggruppen har eksisteret siden 2002.
Gruppen ledes af Lis Nielsen, der er uddannet sygeplejerske og familieterapeut fra Kempler Instituttet, MPF.

Henvendelse til:
Lis Nielsen